Beharangozók

Kövesd, 1885

1885. augusztus 23-a nagy nap volt az Esztergomi Helyi Gőzhajózási Társulat életében, ugyanis ezen a napon vehették át a Kövesd nevű csavargőzöst az újpesti Schoenichen Hermann-féle Hajógépgyártól! A tulajdonosa után elnevezett hajóépítő vállalkozás ma már szinte ismeretlen a laikusok körében. Ennek oka, hogy később a Danubius Gépgyár, majd a Ganz Vállalat érdekkörébe került. A hajó azonban ma is létezik, bár 1948-ban jóvátételként az akkori Jugoszláviába került. Ma - Kovin név alatt – a belgrádi Tudomány és Technika Múzeumban látható. A sok megpróbáltatás ellenére a közben védetté nyilvánított technika-történeti műremek mind a mai napig üzemképes! De ugye 1885-ben történt még egy ’s más… Az UTE megalakult! A történelem őt is dobálta ide-oda, de nem csak működőképes, hanem ma is él, szeli a sport néha igencsak viharos vizeit! A fociban mostanság éppen langymeleg áramlatok uralkodnak, egy hosszasan elnyúló hullámvölgyben evickélünk. Nem tudni, hogy ez most a vihar szeme a Sargasso-tenger állóvize felett, vagy egy nagy nekirugaszkodás előtti erőgyűjtés időszaka, de a radarok jelzik; a Kövesd közeledik! Nem a történelmi hajó-remek, hiszen a decken csilivili rozsdamentes veretek, csúcs-szuper navigációs berendezés, orrsugár kormányzás, és minden, amit ma be lehet építeni egy luxus yachtba! De vajon a kapitány érti a dolgát???

Eddig úgy tűnik, hogy fel tud ülni a kedvező áramlatokra, a kisebb ellenállás irányában kiváló időkkel teljesíti a hosszabb etapokat is. Nem kétséges; amíg kedvező a széljárás, nehéz dolga lesz minden öreg tengeri medvének ezzel a csodaladikkal szemben, de ha a foci Bermuda Háromszöge felett elül a vészterhes nyugalom időszaka, akkor mutatkozik meg igazán, hogy melyik hajó mire képes a vízen és melyik kapitány marad a hídon! Addig meg… Hát addig is bizonyítani kell, hogy a messzi tengereken, az óceánok legtávolabbi vidékein is megfordult hajók, és kapitányaik mégiscsak érnek valamit! Bizonyítani kell, hogy nem csak múltjuk, hanem jövőjük is van! A kikötőkben csak legendaként emlegetett szökőárhullámot ők nem csak látták, hanem át is kormányozták hajójukat a rohanó víz habot vető fergetegén. „Nem mese az gyermek!”

A hosszas bevezető után akár le is jöhetnék a rögvalóság puszta síkjára, de ezúttal nem teszem! Miért? Mert a sportszakmai fejtegetéseknek sok értelmét nem látom akkor. Ha a sport inkább szakma, még inkább munka, mintsem a felszabadult test és lélek szárnyalása. Akkor maradjunk inkább kicsit az éteri lebegésben, mártózzunk meg emlékeink keserédes balzsamában… A következő meccstől pedig csak azt várjuk, amit minden jó kapitány vár kezdő társától; gratuláljunk a 100. folyamkilométer megtételéhez innen a 3094.-től, kívánjunk jó szelet, majd növeljük tovább előnyünket annak rendje és módja szerint!

Eredmény? Nos, 3:3! Azaz; három gólt adunk, és három pontot kapunk. Ehhez persze teljesítenünk kell a pályán kívül is! A két számnál maradva:

Példabeszédek 3:3; A szeretet és hűség ne hagyjon el téged: kösd azokat a nyakadba, írd fel a szíved táblájára!

Illetlen, de mégis kiegészítem a Biblia szavait: Ami a szíveden, a szádon!

 

HAJRÁ LILÁK!!!

NEM KELL ÚJ CÍMER!!!