Vélemény

Biztos, titkos hozam...

Ki akar keresni tuti 5%-ot, úgy, hogy ezt a biztos hozamot még csak nem is a saját pénzére kapja? Ugye mindenki? Viszont csak keveseknek sikerül… Én csak egyet ismerek, a neve pedig; MLSZ… Arról a szervezetről, akinek a neve leginkább azzal kapcsolatban merül fel, hogy micsoda nagy pénzeket oszt a kluboknak. De hogy is szól az igazolási/átigazolási szabály!

Igazolás (amikor a labdarúgó rendelkezik saját játékjogával – nem áll szerződéses kötelem alatt, szabadon igazolható):

A szerződésben meghatározott összeg 4+1 %-át a labdarúgó köteles az MLSZ részére számla ellenében a megadott bankszámlára befizetni (az igazolási díj részére történő kifizetéstől számított 30 napon belül). Ennek a kötelezettségnek a teljesítéséért a labdarúgót fegyelmi felelősség terheli.”

Az átigazolásoknál (két klub közti játékjog-átruházás) hasonló a helyzet, de:

„Ennek a kötelezettségnek a teljesítéséért a sportszervezetet fegyelmi felelősség terheli.”

Elgondolkodtató, hogy ez meg mi a csoda, mert persze az MLSZ-nek nyilván vannak költségei a játékosok nyilvántartása, játékengedélyek kiadása, hasonlók tekintetében, de hogy ez a költség köszönőviszonyban sincs az 5%-kal, az is biztos! Egy kis matek: az nb1 12 csapata átlagban 5-6 új játékost szerződtet. Ez annyit tesz, hogy 60-72 játékos vált klubot egy év alatt (a téli és nyári igazolási időszakot egybe vettem). Ha éppen az nb1-ben edzősködik az észjáték nyelvész meghonosítója, ez a szám persze jóval magasabb is lehet…

A lényegnél maradva; igazolásonként – szerintem erősen alulbecsülve -számolhatunk átlag 10 millió forinttal (ne feledjük, hogy vannak ellenérték nélkül klubot váltók, vagy épp olyanok, akik „okosba” szerződnek!). Ez a végén az MLSZ-nek 30-36 millió forint bevételt jelent. Ez nem tűnik nagy összegnek, de nézzük meg, hogy hova megy ez a pénz. Nos;

„1) Egy százaléknak megfelelő összeget köteles a sportszövetségnek befizetni, valamint;

2) négy százaléknak megfelelő összeget köteles az utánpótlás-nevelést támogató sportszövetségi alapba befizetni.”

Itt persze nincs vége a dolognak, mert ugye a teljes hazai futball univerzum nem csak az nb1et jelenti, és az igazolások átlagos értékére tett becslésem meglehetősen „minimalista”, valójában akár nagyságrendi különbség is lehet. Nem lepődnék meg rajta, ha bőven 100 millió felett lenne az ilyen típusú bevétel az MLSZ-nél – vagy ha tetszik, pénzkivonás a klubokból… Az összes klub teljes költségvetésében ez nem egy komoly összeg így sem, de arról nincs hír, beszámoló, vagy legalább egy nyilatkozat sem, hogy az utánpótlás-nevelést támogató alapból hogyan részesednek aztán az egyes klubok.

De nem csak ennyi a dolog, van itt még néhány apróság! Az nb1-es indulás alapfeltétele a licensz-jog megszerzése, amit – mindenféle más követelmények teljesítése mellett 4 millió forint befizetésével lehet abszolválni. Ez egy újabb 48 milliós összeg, amit megint csak tekinthetünk úgy, hogy nem tétel, de immár ez a második ilyen, és ezek halmozódása a végén komoly összeg lehet.

Persze a központi bevételek még így is jóval meghaladják a kiadásokat, nem is kérdés, az MLSZ-szel szemben jelentős pozitívumot mutathatnak ki a klubok. Az más kérdés, hogy az MLSZ milyen elvek mentén osztja el a pénzeket, és pl. a TAO-rendszer működése is minimum „érdekes”, de ettől még a tény az tény; soha ennyi pénz nem áramlott a fociba! Nem „csak” közvetlen a klubokba, hanem infrastruktúrába is – ami persze saját tulajdonú stadion esetén pontosan ugyanolyan támogatás, hiszen a klub pénzügyi értékét mindenképpen növeli.

Az MLSZ tehát – nem csak a megfizetett 4+1%-on keresztül – tökéletesen tisztában van azzal, hogy egy-egy klub mennyit áldoz játékosok vásárlására, illetve mennyi bevételre tesz szert játékosok eladása által. Persze lehet mókolgatni ezzel, de „ki van ez találva, kérem szépen”… Az van ugyanis, hogy a Pénzügyi Monitoring Rendszer (PMR) 2016-tól arra kötelezi a klubokat, hogy – nem élve a Számviteli Törvény adta lehetőséggel! – a játékosok játékjogának értékelése tekintetében a bekerülési értéket alkalmazza (és ne a valós piaci értéket).

Ennek azért van jelentősége, mert a játékosok valós értékének megállapítása minimum aggályos, és azért, mert ezzel a klubok nem tudják kozmetikázni az MLSZ-nek benyújtandó éves beszámolóikat. Fontos tehát, hogy ha rendelkezésre állnak ezek az éves beszámolók, akkor könnyen kimatekolható, hogy mi után is fizették meg az 1+4%-ot! Az is elég jól látható, hogy milyen tényleges csapatértékek, illetve, hogy mennyit áldozott a klub az aktuális keretében foglalkoztatott játékosai megvételére.

 Nos, sajnos a hozam nem titkos, az biztosan 5%, de a többit az MLSZ-t körüllebegő homály fedi. Sem a klubok oldaláról nincs arra sem késztetés, sem szándék, hogy pénzügyeiket nyilvánossá tegyék (vagy annak egyes részleteit, különös tekintettel az igazolási díjakra), de a szövetség sem erőlteti, hogy a számára befizetett összegek sorsáról tájékoztassa a közvéleményt. Persze – tudjuk jól – a hivatalos kimutatásokban valahol megbújnak ezek az összegek, valahol (legalább részben) szerepelnek.

De van egy olyan érzésem, hogy egy ilyen átláthatatlan rendszer, ami annak feje tett átláthatatlanná, túlzott mértékű szabadságot enged meg magának! Miközben sokmilliárdos pénzek felett diszponál, és rengeteg pénz folyik rajta keresztül, ez nem tűnik egészségesnek! Nem mondom, hogy mindenféle mutyi megy a szövetségnél, de az biztos, hogy a működési sajátosságok melegágya lehetnek mindenféle pénzügyi visszaéléseknek.

Ez a fajta sötétség pedig látszik minden szinten. Az nb1 nem lett jobb annyival, mint amennyivel több pénz folyik be, a játékosok sem lettek jobbak annyival, mint amennyit hazavisznek, a válogatott pedig – ha hazai játékosokra épül – egyszerűen értelmezhetetlen mélységekre képes. Feltaláltuk a NAGY PÉNZ – KIS FOCI eddig lehetetlennek vélt rendszerét!

 

 

Ui.:

Az MLSZ szerény, mert a tized, és a kilenced (nevével ellentétben ez is 10%!) után csak huszadot vet ki! Hiába na, fejlődik a feudalizmus is!